ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ FACEBOOK;

ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ FACEBOOK;

Πριν προχωρήσω ας το ξεκαθαρίσω. Στο facebook δεν ήλθα ούτε για να σκοτώσω το χρόνο μου, ούτε για να εκτονωθώ. Σ’ αυτό το ηλεκτρονικό μέσο, το επεξεργασμένο ΠΟΛΥΠΟΙΚΙΛΟ έργο μου είτε ενδυναμώνει απόψεις αποδεκτών ίδιες με τις δικές μου, είτε τους ανοίγει νέο παράθυρο στην αντίληψη του κόσμου.
👨‍🏫—Γενικότερα όμως εκκινώντας από την ψυχολογία των φιλοδοξιών σε αυτή την τεράστια κοινότητα, ας καταθέσω το απόσταγμα της σκέψης μου.
👨‍🏫—Αν σκεφτείς πραγματικά το σκοπό της κάθε δημοσιοποιούμενης σκέψης, είτε αυτή πραγματώνεται ως λόγος, είτε ως εικόνα, είτε ως μουσική, καταλήγεις στο ίδιο συμπέρασμα. Ο δημιουργός της επιθυμεί να γνωστοποιήσει στους άλλους την παραγωγή του μυαλού του για να κερδίσει θαυμασμό και αναγνώριση.
👨‍🏫—Αυτό είναι το κυρίαρχο κίνητρο και ας μην αυταπατώμεθα. Αν σύμφυτο με αυτό επιθυμεί και την ωφέλεια των άλλων, με ή χωρίς υλικό κέρδος, μόνο αθέμιτη επιδίωξη δεν αποτελεί.
👨‍🏫—Παραφράζοντας μια ρήση του Ανδρέα Λασκαράτου: «Η ΩΦΕΛΕΙΑ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΕΡΓΟΥ» (αντί για «σύγγραμμα» γράφω «έργο»), συμφωνώ με τη θυμοσοφία του διότι δίνει νόημα στην ατομική φιλοδοξία. Με βάση την ηθική αξία που εμπεριέχει διευκολύνεται η αξιολόγηση του κάθε έργου ως αξιοπρόσεκτου ή ασήμαντου. Ακόμα και με τις καλύτερες προθέσεις, ο δημιουργός αν δεν έχει την ικανότητα θα παραγάγει ασημαντότητες και ενίοτε βλαπτικότητες.
👨‍🏫—Αβίαστα λοιπόν καταλήγω. Όπως το κέρδος είναι ο σκοπός κάθε βιοποριστικής εργασίας και συνάμα κίνητρο για ακόμα μεγαλύτερη αποτελεσματικότητά της, έτσι και η ανάγκη αναγνώρισης της πνευματικής μας αξίας από τους άλλους, προσπαθεί για αξιοπρόσεκτα διανοητικά έργα. Αλλιώς, πως θα έβλεπαν το φως της δημοσιότητας βιβλία, πίνακες, μουσικές; Θα στόλιζαν μόνο την οικία του συγγραφέα, του ζωγράφου, του μουσικού.
👨‍🏫–Με υπόψη όλα τα παραπάνω δεν είναι ν’ απορεί κανείς για τη δημοφιλία του facebook με το οποίο άρχισε μια νέα φάση του πολιτισμού μας σε πλανητικό επίπεδο. Ηδη στο μέσο αυτό, εργωδώς, έμπνευση και τεχνική κοπιάζουν στο να παρουσιάσουν διανοήματα που αναζητούν άμεση αποδοχή από απειράριθμους δυνητικούς αποδέκτες. Καθώς μάλιστα λείπει από τις προσπάθειές τους το κέρδος εμπορίας των πνευματικών τους δημιουργημάτων, επιβεβαιώνεται με τον πλέον πειστικό τρόπο το κίνητρο που τους ωθεί, αυτό που ανέφερα στην αρχή, η επιδοκιμασία και η εκτίμηση των άλλων.
Βρισκόμαστε στην αρχή της εξέλιξης ενός νέου ήθους που τείνει να επικρατήσει στον κοινωνικό μας μηχανισμό.